5 Sebab Mengapa Joseph Stalin Mungkin Lebih Kejam Daripada Adolf Hitler

joseph stalin 3

Joseph Stalin atau nama sebenarnya Josef Vissarionovich Djugashvili adalah diktator Union of Soviet Socialist Republics (USSR) dari 1929 hingga 1953. Nama “Stalin” diberikan oleh dirinya sendiri yang bermaksud “Man of Steel”. Beliau merupakan individu yang bertanggungjawab mengubah Soviet Union daripada sebuah negara petani kepada negara industri dan kekuasaan tentera yang sangat kuat.

young stalin

Namun, disebalik perubahan yang dilakukan oleh Joseph Stalin, beliau telah menggunakan kekerasan dan kekejaman dalam pemerintahannya seperti membunuh rakyat dan pegawainya, bagi mencapai matlamat. Beliau yang lahir dalam keluarga miskin melibatkan diri dalam dunia politik dan juga jenayah ketika masih remaja.

joseph stalin

Selepas kematian pemimpin Parti Bolshevik iaitu Vladimir Lenin pada tahun 1924, Joseph Stalin mengambil tampuk kepimpinan Soviet Union. Setelah berkuasa, Joseph Stalin mengambil alih semua ladang-ladang dan membunuh petani jika tidak menurut perintah. Dianggarkan kematian yang disebabkan oleh Joseph Stalin adalah sekurang-kurangnya 20 juta nyawa.

Selepas kematian Joseph Stalin, Soviet Union telah melancarkan usaha de-Stalinization iaitu mengubah kembali perubahan yang dilakukan oleh Joseph Stalin. Adolf Hitler dan Joseph Stalin yang hidup pada zaman yang sama malah berperang ketika Perang Dunia Kedua, kedua-duanya dianggap sebagai diktator yang kejam dan tidak berperikemanusiaan.

iluminasi.com ingin berkongsi 5 sebab mengapa Joseph Stalin mungkin lebih kejam dan bengis daripada Adolf Hitler.

5. Penjarakan dan membunuh tentera sendiri
stalin

Bagi tentera Soviet Union yang mengabaikan atau berundur dari medan perang tanpa kebenaran, mereka akan dibunuh oleh Joseph Stalin. Ketika pemerintahan beliau, lebih daripada 400,000 tentera telah dihantar ke tempat-tempat yang memungkinkan diri mereka terbunuh. Dengan ini, ia tidak kelihatan seperti Joseph Stalin yang membunuh mereka.

4. Bapa dan suami yang kejam

keluarga joseph

Jika Adolf Hitler dan isterinya membunuh diri bersama-sama, lain pula bagi Joseph Stalin. Menurut sumber, beliau merupakan seorang bapa dan suami yang jahat. Ketika salah seorang anak cuba untuk membunuh diri dengan menembak, namun terselamat, Joseph Stalin berkata, “Nak tembak pun tak reti,”. Dan ketika mana anaknya ditangkap oleh tentera Jerman dan meminta jeneral Jerman sebagai pertukaran, Joseph Stalin menolak tawaran itu yang menyebabkan anaknya mati.

Pada tahun 1932, Joseph dan isterinya telah bertengkar, dan pada malamnya, isterinya telah membunuh diri. Ada yang mengatakan Joseph sendiri yang membunuh isterinya. Sejahat-jahat Hitler, beliau masih sayangkan isterinya.

3. Rombakan dan pembunuhan tentera tertinggi

tentera 854

Setelah mengambil tampuk kepimpinan Soviet Union, Joseph menjadi paranoid disebabkan kuasanya. Beliau berasakan orang bawahannya seperti hendak mengambil dan mencabar kuasanya. Dalam usaha beliau memberi amaran kepada mana-mana kuasa bawah atau pakatan yang menentang pemerintahannya, beliau telah membunuh, memecat dan memasukkan ke dalam penjara, terutamanya mereka yang berpangkat tinggi.

Antara yang telah dilucutkan jawatan adalah :

3 daripada 5 Marshall
8 daripada 9 Laksamana
13 daripada 15 Komander Tentera
50 daripada 57 Komander Kor
16 daripada 16 Komisar Tentera
25 daripada 28 Komisar Kor

Disebabkan perubahan kepada pasukan tentera ini, ia telah melemahkan Soviet Union terutama ketika mereka cuba menceroboh Finland dan ketika Jerman menyerang Soviet Union.

2. Cendekiawan dipenjarakan

joseph

Sebagai diktator, Joseph Stalin menggunakan kuasanya dengan sangat kejam sehingga menyebabkan kerugian sendiri kepada Soviet Union. Sekurang-kurangnya 2,000 cendekiawan dan individu bijak pandai telah di penjarakan di atas sebab yang tak munasabah. Disebabkan itu, sekurang-kurangnya 1,500 daripada mereka telah mati.

Antara sebab-sebab mereka dipenjara adalah kerana menghasilkan sesuatu selain daripada propaganda bagi penulis, penyair, ahli falsafah. Bagi ahli astronomi pula, mereka dipenjara kerana mengkaji tompok pada matahari dan bagi ahli kaji cuaca, dipenjara kerana membuat ramalan yang tak tepat. Jurutera dan saintis pula “dibersihkan” lebih-lebih lagi ketika perang kerana gagal menyelesaikan masalah.

1. Holomodor (Peristiwa kelaparan)

holodomor 2

Dalam satu peristiwa yang dikenali sebagai Holomodor, iaitu kelaparan yang disengajakan oleh Joseph Stalin di Ukraine, telah menyebabkan kematian rakyat Ukraine di antara 7 hingga 10 juta orang. Ukraine ketika itu merupakan sumber makanan kepada Soviet Union kerana ladang-ladangnya yang sangat produktif. Namun, sumber makanan itu diambil kesemuanya oleh Soviet Union untuk digunakan oleh mereka, dan membiarkan rakyat Ukraine kelaparan tiada makanan, yang menyebabkan kematian berjuta-juta orang.

Kelaparan yang berleluasa dan sangat dasyat ini telah menyebabkan rakyat Ukraine yang masih hidup terpaksa memakan mayat-mayat yang ada, serta 2,500 orang disabitkan dengan kanibalisma. Propaganda Soviet Union yang tidak mengaku menyebabkan kelaparan terhadap Ukraine untuk bertahun lamanya. Mereka juga memberitahu negara barat bahawa kelaparan itu terjadi secara semulajadi dan bukan dirancangkan. Sehingga kini topik ini menjadi topik panas di antara Rusia dan Ukraine.

Rujukan :

1. History

2. History and Headlines

Sumber : Iluminasi

Pulau Kanibal – Peristiwa “The Hunger Games” Semasa Zaman Joseph Stalin

Pernah baca novel atau menonton filem “The Hunger Games”? Secara mudahnya, The Hunger Games adalah sejenis permainan berkonsepkan survival dimana setiap karakter perlu mempertahankan diri atau membunuh karakter atau musuh lain untuk terus hidup. Dalam kata lain, anda harus membunuh jika tidak mahu dibunuh.

Konsep permainan yang dipaparkan dalam The Hunger Games ini seakan-akan hanyalah rekaan dan fantasi semata-mata. Walau bagaimanapun, itulah keadaan sebenar yang berlaku sewaktu pemerintahan diktator Soviet Union, Joseph Stalin. Kisah ini dikatakan berlaku di Pulau Nazino, sebuah kawasan pulau terpencil yang terletak di Siberia.
Menghapuskan ancaman

joseph stalin 725

Sebelum ini kami pernah menulis mengenai Joseph Stalin. Beliau merupakan seorang yang kejam dan tidak akan teragak-agak untuk membunuh sesiapa sahaja yang dirasakan boleh mendatangkan ancaman kepada kedudukannya. Pegawai yang didapati mendatangkan ancaman kepadanya akan dipecat, dipenjarakan dan ada antaranya yang dibunuh.

Antara tindakannya bagi mengurangkan tentangan daripada pihak yang mengancam keselamatannya adalah menghantar mereka jauh ke Siberia. Dikatakan beribu-ribu orang telah dihantar ke Siberia atas alasan yang tidak munasabah antaranya tidak menunjukkan identiti pengenalan diri dan kesalahan-kesalahan kecil yang lain.

pulau nazino

Pada bulan Mei 1953, kira-kira 5000 orang telah dihantar ke sebuah pulau terpencil bernama Pulau Nazino. Ketika itu, pihak berkuasa tempatan tidak mempunyai pengalaman dan kemampuan logistik untuk urusan penghantaran 5000 orang tersebut ke Pulau Nazino dan 27 orang telah mati dalam perjalanan.
Kem Tahanan

Pulau itu sepatutnya dijadikan sebagai sebuah kem tahanan buat para pesalah. Mereka sepatutnya dikerah untuk bercucuk tanam untuk menyara kehidupan sendiri dan tidak mengharapkan bantuan makanan daripada pihak berkuasa. Malangnya, pihak berkuasa tidak menyediakan segala peralatan untuk bercucuk tanam. Malah, tempat perlindungan juga tidak disediakan buat mereka. Dengan keluasan pulau tersebut yang kecil dan kebanyakan kawasannya berpaya, ianya menyukarkan mereka untuk mencari kawasan berteduh.

Keadaan menjadi bertambah buruk apabila pada 27 Mei, 1200 orang banduan juga telah dipindahkan ke pulau tersebut. Hal ini menambahkan lagi konflik dan ancaman keselamatan kepada mereka yang tiba lebih awal di pulau itu.

bantuan makanan

Kerana ketiadaan makanan di sana, maka pihak berkuasa telah mula menghantar bantuan makanan berupa tepung. Pada hari pertama bantuan makanan ini dihantar, pihak berkuasa yang menghantar bekalan tepung ini telah diserang oleh banduan yang kebuluran. Perkara yang sama berlaku pada keesokan harinya. Hal ini telah memaksa pihak berkuasa mengarahkan mereka yang berada di pulau ini untuk melantik beberapa orang wakil bagi mengambil bekalan makanan bagi pihak mereka.

Menjadi kanibal

Malangnya, wakil-wakil yang dilantik untuk mengambil bekalan tepung ini telah bertindak menyimpannya dan meminta orang ramai membayar bagi mendapatkan tepung tersebut. Hal ini telah menyebabkan konflik dan pergaduhan besar sesama mereka.

Sementara itu, kerana ketiadaan alatan memasak, sebahagian daripada tahanan di pulau ini telah bertindak memakan tepung ini secara mentah dengan mencampurkannya dengan air. Akibatnya, ramai yang jatuh sakit dan cirit birit. Ditambah lagi dengan ketiadaan kemudahan perubatan, ramai yang mati.

Akibat terdesak kerana pelbagai permasalahan yang timbul, ramai tahanan di pulau ini bergaduh dan berbunuhan sesama sendiri. Malah, ketiadaan makanan telah memaksa mereka yang tinggal disini untuk membunuh dan memakan daging tahanan untuk terus hidup. Keadaan pada ketika itu umpana permainan “The Hunger Games” dimana setiap orang perlu membunuh manusia lain untuk makanan dan meneruskan hidup. Akibat daripada peristiwa inilah pulau ini turut diberi gelaran “Pulau Kanibal”.

Terdapat juga sebahagian tahanan yang mula membina rakit untuk melarikan diri daripada pulau ini. Malangnya, kebanyakan rakit ini tidak mampu bertahan di lautan yang luas dan akhirnya karam. Ramai yang cuba melarikan diri ini akhirnya mati kelemasan sementara mereka yang berjaya berenang ke Siberia pula biasanya akan dibunuh oleh pihak berkuasa pantai.

Daripada keseluruhan 6000 orang yang dihantar ke pulau ini pada bulan Mei, hanya 2000 orang dilaporkan selamat sehingga bulan Jun. Mereka yang terselamat ini pula kemudiannya telah dihantar ke kem tahanan dan dikerah sebagai buruh paksa. Kisah malang di “Pulau Kanibal” ini mengingatkan kita mengenai kesan buruk pemerintahan diktator.

Kisah tragedi ini telah didokumentarikan antaranya dalam sebuah buku bertajuk “Cannibal Island Death in a Siberian Gulag” dan juga sebuah filem di Netflix berjudul “The Bad Batch”.

Kredit:

The Sun
WikiPedia
Sofrep News

Sumber: Iluminasi

Ayuh, Gantikan berus gigi dengan KAYU SUGI!! Faedah Bersugi Dalam Islam

Apakah miswak?
Miswak adalah kayu bersaiz pensil yang digunakan sebagai cara semulajadi untuk membersihkan gigi secukupnya melalui proses mengunyah dan menyikat gigi yang lembut, yang sering diamalkan pada masa awal Islam. Kita lebih mengenali dengan nama KAYU SUGI

Walau bagaimanapun, ia adalah lebih bermanfaat daripada berus gigi biasa anda atau mana-mana peralatan pembersih gigi mudah alih yang lain yang anda mungkin bertegas berada dalam kategori perlu ada seperti ubat kumur, ubat gigi, floss dll. Ini adalah semua perkara yang anda mungkin tidak pernah ketinggalan membuang ke dalam bagasi semasa perjalanan jarak jauh anda.

Bayangkan hampir semua manfaat yang dianggap penting dalam satu batang 15cm. Hebat, kan?

Biasanya berasal dari pokok persica Salvadora, juga dikenali sebagai pokok berus gigi, sifat semula jadi miswak berfungsi sebagai kawalan plak kimia. Ini berlaku pada masa yang sama menyediakan kawalan plak mekanikal melalui sentuhan ranting dengan permukaan gigi – semuanya secara semulajadi.

Faedah miswak
Jadi apa yang membuatkan miswak tidak dapat disangkal? Nah, sejauh mana banyak penyelidikan yang terlibat, kesan antimikrobik miswaks telah didokumentasikan dengan baik setelah mengetahui komposisi kimia yang sempurna yang membantu dengan mencapai kesejahteraan mulut yang baik.

Sebagai contoh, silika yang terdapat dalam miswaks mengamalkan peranan yang kasar, yang mempunyai keupayaan untuk menghapuskan plak, menyebabkan gigi bersih. Tannin yang terdapat dalam miswaks mengambil peranan astringen (sebatian kimia yang menyebabkan pengecutan tisu untuk menghentikan aliran darah), yang didapati membantu mengurangkan gingivitis yang ketara.

Kalsium tepu dalam air liur, akibat penggunaan miswak, didapati membantu menghilangkan remineralisasi gigi gigi, yang menyokong pengeluaran gigi yang lebih kuat pada umumnya. Resin yang terdapat di dalamnya membentuk lapisan di atas enamel untuk berfungsi sebagai perlindungan terhadap kerosakan mikrob yang lebih lanjut.

Sudah tentu, banyak lagi ciri-ciri perubatan yang lain telah ditemui dan mengesahkan faedah-faedah komprehensif miswaks mempunyai ke arah kesihatan mulut, semuanya tidak dapat dielakkan dengan nafas yang lebih baik!

Miswak dalam Islam
Tidak hairanlah bahawa Nabi Muhammad SAWallallahu ‘alayhi wa sallam memberikan penekanan yang sangat besar terhadap miswak itu hingga ke tahap yang dia akan memerintahkan penggunaannya pada setiap masa doa, sekiranya ia tidak menjadi membebankan bagi orang-orang yang beriman.

Nabi subḥānahu wa ta’āla berkata:

“Tidakkah saya khawatir akan sukar bagi pengikut saya, saya akan memerintahkan mereka menggunakan siwak (sebagai wajib, untuk membersihkan gigi).” [Bukhari]

Daripada rahmat mujizatnya, Rasulullah ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam melepaskan umatnya dari kesusahan yang dirasakan. Walau bagaimanapun, tahap kepentingannya, ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam yang diasaskan kepadanya melalui hadith di atas jelas menunjukkan bahawa miswak tidak dapat dipersoalkan melampaui sekeping ranting patah pokok. Manfaatnya tidak berkesudahan!

Walaupun miswak dikaitkan dengan kebersihan mulut yang baik, sebagai sebahagian daripada kebersihan yang sangat digalakkan dalam Islam, miswak juga berkaitan dengan bau yang baik dan menyenangkan, nilai lain yang dipromosikan dalam agama ini.
BACA: “Siapakah Mereka itu Ya Rasulullah?” Jawab Baginda “Itulah Ahli Quran”

Nabi Muhammad ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam berkata:

“Miswak membersihkan dan memurnikan mulut dan menyenangkan Tuhan.” [An-Nasa’i]

Pendapat mengenai kebersihan tersirat dalam hadith, sambil mendidik umat Islam mengenai manfaat kerohaniannya. Penggunaan miswak adalah perbuatan mulia di sisi Allah subḥānahu wa ta’āla serta cara mudah untuk mendapatkan kesenangan dan pahala-Nya!

Hudhaifa raḍyAllāhu ‘anhu meriwayatkan bahawa setiap kali Rasulullah ṣallallāhu’ alayhi wa sallam bangun untuk sembahyang Tahajjud dia biasa membersihkan mulutnya (dan gigi) dengan Siwak. [Bukhari]

Ini menunjukkan bahawa miswak sesuai untuk digunakan apabila bau mulut berubah sebagai akibat daripada menahan diri daripada makanan dan air untuk jangka masa yang panjang, atau akibat dari makan makanan yang mempunyai bau yang kuat.

Ringkasnya, penggunaan miswak ditekankan sebelum doa dan selepas bangun. Sambungannya dengan kebersihan mulut dan bau yang menyenangkan telah secara tersirat dan tersurat didokumenkan dalam kesusasteraan Islam dan kemudiannya dalam penyelidikan saintifik.

Tambahan pula, faedah rohani dalam bentuk mencapai subuh Allah wa ta’āla (dimuliakan dan dilahirkan sebagai Dia) kesenangan dan menghidupkan kembali Rasulullah ṣallallāhu ‘alayhi wa sallam (damai dan berkat Allah) pada sunnah harus diambil dengan baik . Ia mudah dalam kaedahnya, harga berpatutan, bermanfaat dalam prosesnya, boleh dipercayai dalam penggunaannya, dan memberi ganjaran dalam amalan.

Sumber: Islam Itu Indah

Rupanya Ni Cara Betul Bagi Ubat Cair Kat Anak, 30 Tahun Hidup, Ni Baru Tahu!!!

Sumpah selama ni tengku tak tahu. Tengku dan suami bagi ubat dekat anak macam orang lain bagi jugak. Ambik picagari tu cucuk dalam botol ubat. Tarik. Suap kat anak. Lepas tu cucuk balik dalam botol lain. Rupanya salah.

Sampailah one day anak bongsu kami demam, batuk plus selsema. So bawak ke klinik swasta dekat bandar Dungun ni.

Masuk dalam bilik doktor. Tengku cakap anak kami no 2 ni senang sangat sakit. Selalu demam, batuk dan selsema. Tak macam si abang.

Bila doktor check katanya paru-paru Rifky ‘basah’. Memang masa tu die bernafas bunyi macam kahak dalam. Macam asma pun ade. Then doktor terangkan kenapa jadi camtu. Die cakap sebab susukan anak sambil tido. Bila anak sendawa dalam posisi baring. Susu automatik akan masuk dlm paru-paru die. Benda ni memang susah nak elak. Masalah ni akan jadi berulang-ulang sampailah anak dah besar dan pandai makan minum sendiri sambil main. Means dah bercerai susu.

Oohhhh…maka terhangguk-hangguklah kepala kami. Baru aku tahu. Rase macam kurang ilmu lak mase tu. 😂

Lepas tu tetiba doktor tu tanya. “Biase bagi ubat kat anak macam mana?” Suami tengku dah buat muncung panjang hala ke tengku. Sebab bab suap ubat kat anak memang keje tengku.

“Suap macam biase la doktor. Pakai cucuk ubat tu. Celup tarik”. Doktor tu senyum. “Salah tu…..”

😨🤔 ????

Macam ni caranya. Doktor terangkan kat kami satu-persatu. Lagi sekali ooooo…baru aku tahu.

Korang nak tahu caranya? Follow gambar ok. Senang je. Korang perasan tak selama ni ubat cair biasanya ade penutup transparent kat atas die tu. Penutup tu ade gunanya. Bukan hiasan tau.

Ini cara yang doktor tu ajar ye. Setiap kali nak ambik ubat. Tuang ubat masuk dalam penutup tu dulu. Sikit-sikit atau boleh ikut nombor kat penutup tu. Lepas tu baru tarik pakai picagari.

Kalau ade yang lebih WAJIB BUANG. Jangan masukkan balik dalam botol. Dan jangan sesekali main CELUP-CELUP PICAGARI dalam botol ubat.

Contoh: celup dlm botol ubat pertama. Bagi anak. Lepas tu guna picagari yang sama tanpa basuh bersih, celup lagi botol ubat kedua.

Ni lebih kepada step untuk kebersihanlah. Kalau anak dah besar boleh bagi dalam penutup tu terus. Macam Rifky kecik lagi. Jadi tengku pakai picagari. Nanti dah pakai basuh bersih.

Doktor tu kata once u celup-celup macam tu. Ubat tu dah takde fungsi dalam badan anak. Zero. Manfaat ubat tu dah hilang. Ibarat macam bagi air gula jelah kat anak. Yang mana you dah celup tu balik nanti buang. Simpan ubat baru ni. Ubat klinik i ni kalau u buat macam i ajar tadi. Boleh tahan 9 bulan dalam peti. 9 bulan luar peti. Kecuali antibiotiklah. Sebab yang tu tempoh singkat.

Maknanya kalau nak pakai picagari pun boleh. Tapi kalau 3 ubat. Sediakan 3 picagari. 1 ubat 1 picagari. Baru tak bercampur. Kalau nak pakai 1 picagari maksure basuh bersih sebelum celup.

Memang terkejut. Anak dah 2 baru tahu. Adoi. Tapi takpelah. Baik lewat dari tak tahu langsung kan. Alhamdulillah ilmu baru. Malam tu buat misi clearkan ubat cair anak dalam peti yang dah berzaman tu. Cehhh..takde manfaat rupanya. Buat semak je. 😂

Tengku tak sure maybe orang lain akan bagi pendapat berbeza. Ini ilmu yg kami dapat beberapa minggu lepas.

So sekarang dah tahu kan? Tepuk dahi ke idok??😆 sesamalah kite ye. Tunggu ape lagi. Yang mana ubat dah berpuluh kali celup dalam peti korang tu boleh ler buang. Kesian kat anak.

#sharing #carabagiubatdekatanak #parenting

P/s : please..sebelum komen baca dulu sampai betul2 faham. Jangan sensitif sangat. Point kat sini ialah tengku share cara yang seorang doktor berpengalaman kongsi dengan tengku. Jadi kalau korang lebih suka cara lain silakan.

Nak celup pakai picagari je. Lepas tu basuh bersih then celup lagi. BOLEH.

Nak tuang dalam penutup tu lepas tu bagi macam tu je. Tak payah pakai picagari. BOLEH.

Nak pakai 1 ubat 1 picagari. BOLEH.

Terpulang…..asalkan ubat tak bercampur dgn benda asing.

Gambar ubat antibiotik tu contoh sahaja. Sebab gambar tu je yang sempat ambik. Diulangi CONTOH. Kalau tak letak gambar nanti ade yang tak faham. Take note ye. Ubat antibiotik kena habiskan. Jadi boleh ambik pakai picagari terus. Sbb nak elakkan dari membazir. Nanti tak berkesan kat anak.

Pasal jangka hayat ubat tu. Itu yang doktor tu bagitau. Ade yang cakap tak betul. Wallahhua’lam. Mungkin lain pengeluar dan jenis ubat lain tempoh hayatnye. Boleh refer mereka yang pakar.

Wallahhua’lam. Ape2 pun terima kasih sudi share post ni. Terase macam nak delate bila ade ‘bijak pandai’ yang hentam. Tapi bila ramai yang berterima kasih sebab kongsi ilmu terasa sejuk perut ni. Macam ade ais batu. 😆

Semoga pahala pengalir kepada doktor yang baik hati itu. Amin..

Sumber/Foto : Tengku Wdec dan Islam Itu Indah

PERHATIAN!! Lakukan 5 Perkara Mudah ini Jika Anda Sayangkan Mata anda!!

Mata merupakan salah satu organ yang sangat penting bagi semua kehidupan, termasuklah manusia. Penglihatan merupakan salah satu deria penting selain deria pendengaran, rasa, hidu dan sentuh.

Mata membolehkan kita melihat. Bayangkan hidup anda tanpa deria penglihatan, apakah perasaan anda?

Jagalah mata anda selagi anda dapat menikmatinya. Di sini penulis ingin berkongsi tips bagaimana menjaga mata yang ramai tidak tahu atau sengaja ambil ringan.

1. Jaga PemakananRamai tidak sedar kesihatan mata dan juga kesihatan keseluruhan bergantung kepada apa yang kita makan. Untuk mengelakkan masalah penglihatan seperti degenerasi makula, kita digalakkan mengambil makanan yang mengandungi:

Lutein – nutrien penting yang terdapat dalam sayur berdaun dan telur.
Omega-3 fatty acids – membantu mengekalkan integriti sistem saraf, sel fuel, dan menguatkan sistem imun.
Kebanyakan ikan mempunyai khasiat yang tinggi dengan lemak ini.
Vitaminc C – bukti saintifik menunjukkan nutrien ini mengurangkan risiko katarak mata. Antioksidan ini terdapat dalam buah-buahan dan sayur-sayuran.
Vitamin E – melindungi sel di dalam mata daripada molekul tidak stabil yang dipanggil free radicals, yang merosakkan tisu sihat. Antioksidan ini terkandung di dalam kacang, bijirin dan kentang manis.
Zinc – berperanan penting membawa vitamin A daripada hati ke retina. Ini membantu menghasilkan melanin, pigmen pelindung di dalam mata.

2. Memakai Pelindungan Mata

Setiap kali berada di luar, pakailah kaca mata dengan perlindungan UV bagi mengelakkan kerosakan mata daripada kesan cahaya matahari. Sekiranya anda menggunakan alatan berbahaya, sentiasa memakai kaca mata keselamatan bagi mengelakkan habuk dan bahan kimia daripada masuk ke mata anda.
3. Berhenti / Elakkan Merokok

Merokok menyebabkan pelbagai komplikasi kesihatan, termasuk merosakkan mata. Kebanyakan perokok lebih cenderung ke arah masalah katarak mata, kerosakan kepada saraf optik dan degenerasi makula.

Selain itu, perokok turut bakal menghidapi uveitis, penyakit mata yang serius yang boleh menyebabkan kehilangan penglihatan secara total, atau bahasa mudahnya buta.

Nota: Uveitis ialah radang pada lapisan tengah mata, yang dikenali sebagai uvea.

Penyakit ini berpontensi merosakkan struktur mata yang penting seperti iris dan retina, dan seterusnya menyebabkan komplikasi seperti katarak, glaukoma dan retinal detachment.

Nota: Retina ialah tisu sensitif di bahagian belakang mata.

Kajian turut menunjukkan perokok berisiko tinggi untuk menghidap uveitis, 2.2 kali ganda lebih risiko berbanding mereka yang tidak merokok.

Eye test

4. Berpaling Daripada Komputer & Telefon Pintar

Kebanyakan pekerjaan memerlukan penggunaan komputer selama beberapa jam sehari, termasuklah pekerjaan menulis ini. Penggunaan telefon pintar secara berlebihan turut boleh menyebabkan risiko masalah mata, terutamaanya penggunaan di dalam gelap.
BACA: “Kenapa tak kahwin lagi?” 3 Tips Berhadapan dengan Soalan Cepumas “Bila nak kahwin?”

Tekanan yang berterusan ini boleh menyebabkan masalah-masalah berikut:

Digital eye strain
Penglihatan kabur
Masalah menumpukan penglihatan pada jarak jauh
Mata kering
Pening kepala

5. Kerapkan Pemeriksaan Mata

Sekurang-kurangnya periksalah mata anda setiap 2 tahun dari doktor yang bertauliah. Pemeriksaan mata yang komprehensif, termasuklah melebarkan pupils mata, boleh mengesan risiko penyakit mata yang serius seperti diabetic retinopathy, yang tiada simpton mahupun amaran awal.

Nota: Diabetic retinopathy ialah penyakit diabetis yang menyebabkan kerosakan pada saluran darah ke retina.

Pemeriksaan mata boleh memastikan sama ada anda perlu memakai kaca mata atau tidak, mengelakkan masalah mata yang lebih teruk.
Kesimpulan

Jagalah mata anda, kita hanya dikurniakan sepasang mata. Kalau rosak tiada ganti, bukan macam kereta boleh ada spare parts.

Antara tips lain bagi menjaga kesihatan mata termasuklah:

Kerapkan bersenam.
Kaji sejarah keluarga berkenaan masalah kesihatan.
Dapatkan tidur yang mencukupi.
Pastikan kebersihan tempat tidur dan penjagaan mata.
Elakkan ubatan yang tidak mendapat kelulusan Kementerian Kesihatan Malaysia.

Semoga perkongsian ini memberi manfaat kepada kita semua.

SUMBER: ILUMINASI

Hukum Suami Mengaku Bujang

Adakah jatuh talak atau tidak sekiranya seorang lelaki yang sudah mempunyai isteri mengaku bujang?

Berikut disertakan beberapa contoh :

– Bila ditanya suami itu olih seseorang : “adakah kamu sudah beristeri?” lalu dijawabnya : “saya belum beristeri.”

– Seorang suami yang menghantar isterinya balik bercuti ke kampung lalu berkata suami tersebut : “abang jadi orang bujang la seminggu.”

– Seorang wanita berkata kepada lelaki yang sudah beristeri yang baru dikenalinya : “awak sudah kawin atau belum sebenarnya ?” jawabnya : “saya belum kawin”

– Seorang suami ditanya olih kawannya : “kemana isteri awak lama saya tidak nampak dia.” lalu suami itu menjawab :”saya sekarang seorang duda.”

Maka semua jawapan suami seperti contoh di atas tidak menjatuhkan talak kerana lafaz “saya belum beristeri”, “saya bujang”, “saya belum kawin” dan “saya duda” yang tersebut bukan lafaz talak sarih (yang jelas).

Tetapi jika suami tersebut berniat talak ketika melafazkan semua lafaz seperti contoh di atas maka jatuh talak menurut pendapat yang masyhur di kalangan ulama fiqh kerana ia termasuk lafaz talak kinayah (sindiran) artinya lafaz talak yang hanya sah jika berserta dengan niat talak.

Manakala sebahagian ulama fiqh yang lain mengatakan ia tidak termasuk lafaz talak kinayah maka sekalipun berniat talak tidak jatuh talak dan ia dikira lagha tidak ada makna.

Rujukan :

Berkata Imam Syairazi :

وَإنْ قَالَ لَهُ رَجُلٌ: أَلَكَ زَوْجَةٌ ، فَقَالَ: لاَ، فَإنْ لَمْ يَنْوِ بِهِ الطَّلاَقَ، لَمْ تُطَلَّقْ؛ لأَنَّهُ لَيْسَ بِصَرِيحٍ، وَإنْ نَوَى بِهِ الطَّلاَقَ، وَقَعَ؛ لأَنَّهُ يَحْتَمِلُ الطَّلاَقَ. إهـ

Artinya : “dan jika bertanya kepadanya olih seseorang : adakah kamu mempunyai isteri? Maka dijawabnya : tiada. Maka jika tidak berniat ia akan talak dengan lafaz tersebut maka tidaklah jatuh talak dari kerana lafaz itu bukan lafaz yang jelas. Dan jika ia berniat talak dengan lafaz tersebut maka jatuh talak dari kerana ia bolih dipakai makna talak.” (Kitab Al-Muhazzab)

Berkata Imam Nawawi :

وإن قال له رجل : ألك زوجة ؟ فقال : لا، ونوى به الطلاق كان طلاقا. قال في الفروع : ويحتمل أن لا يكون كناية ولا صريحا، والأول هو المشهور لأنه يحتمل الطلاق. إهـ

Artinya : “Dan jika berkata kepadanya olih seseorang : Adakah bagi kamu isteri? Maka berkata ia : Tiada. Dan dia berniat talak dengan kata-katanya itu maka berlaku talak. Tersebut di dalam kitab Furu’ : Ditanggungkan bahawa lafaz tersebut bukan lafaz talak yang jelas dan bukan juga lafaz talak sindiran. Pendapat pertama yaitu ia termasuk lafaz talak kinayah ialah pendapat yang masyhur dari kerana ia bolih jadi bermakna talak.” (Kitab Al-Majmu’)

Kesimpulan

– Tidak jatuh talak jika suami mengaku bujang atau belum kawin atau belum beristeri atau duda atau yang semakna dengannya jika suami tersebut tidak berniat talak ketika melafazkan kata-kata tersebut.

– Bermain-main dengan lafaz talak atau seumpamanya adalah tidak disukai syara’.

– Sekalipun tidak jatuh talak, berbohong adalah perbuatan yang berdosa disisi syara’.

Wallahua’lam

Sumber: Facebook Ustaz Azhar Idrus (Original)

Cara Uji Diri Sendiri Adakah Terdapat Jin Duduk Didalam Badan Kita

Mungkin saja kita pernah alami perasaan ganjil dimana terkadang kita lihat seperti ada bayangan orang di tengah malam. Nada ganjil memanggil kita saat sedang sendiri.

Bunyi-bunyi aneh dan seumpamanya. Hal seperti itu mungkin saja berlangsung karena ada mahluk Allah yang lain di sekitar kita..

Tak dapat disangkal kalau di dunia ini kita hidup bercampur baur dengan mahluk Allah yang lain yg tidak dapat kita lihat yakni kelompok Jin. Kadang-kadang ia tinggal bersama di rumah kita, tidak jadi masalah bila ia tidak mengganggu kehidupan kita. Tetapi adakalanya ia berada di dalam tubuh kita, sudah pasti ini dapat menyebabkan masalah pada kehidupan kita.

Jin yang menetap di dalam tubuh seorang dapat menyebabkan masalah serius seperti rasa sakit di bagian badan yg tidak dapat dideteksi dengan cara medis. Sering punya mimpi jelek, mendengar bisikan bisikan yang menyuruh lakukan suatu hal. Kadang-kadang gampang emosi serta marah tak menentu, malas melaksanakan ibadah serta kerjakan shalat. Susah memperoleh jodoh, senantiasa bernasib sial serta lain sebagainya. Butuh sekali bagi kita untuk mendeteksi apakah ditubuh kita ada mahluk jin yang menumpang atau tidak.

Mari kita cuba untuk mendeteksinya :

Langkah 1
Dengarkan rakaman RUKYAH SYARIAH yang pada video bawah ini sampai tamat (20 menit) memakai headphone dengan volume yang kuat. Ayat yang di baca pada rekaman ini yaitu surat Al Fatihah, Surat Al Baqarah ayat 1-5, serta surat Al baqarah ayat 102 yang diulang lagi.

Langkah 2
Pejamkan mata serta janganlah turut bacaan ayat-ayat ini baik dimulut atau dihati.

Langkah 3
Cermati sesudah usai… Bila anda batuk, berpeluh-peluh, merasa mual, jantung berdegup kencang, merasa berdebar-debar, ada benda bergerak-gerak dibawah kulit, sendawa, mengantuk, pening serta menguap, jadi bisa di pastikan ada jin yang berdiam ditubuh anda.

Cari ustadz atau tempat rukyah syariah yang bisa menolong bersihkan jin itu dari badan anda. Dapat pula anda kerjakan dengan rukyah mandiri, dengan tingkatkan keimanan serta ketakwaan anda pada Allah. Pada intinya Jin tidak mampu berdiam di dalam badan orang yang beriman serta bertawakkal seperti dijelaskan dalam surat An Nahl ayat 100.

Untuk Rukyah mandiri anda dapat juga memutar ayat ayat yang dipakai untuk mendeteksi jin tertulis diatas dengan cara berulang lagi. Mengerti serta resapi arti ayat itu. Anda dapat dengarkan nada rekaman ayat itu sembari lihat terjemahannya sebagai berikut berikut ini. Hayati arti ayat itu sampai anda rasakan kontak dengan Allah penguasa alam semesta. Rasakan getaran ilahi dari ayat yang anda dengar, sampai iman serta kepercayaan anda jadi tambah mantap. Insya Allah jin yang bersarang ditubuh anda bakal keluar dengan sendirinya.

Sumber: suaramedia.org

Minta Ampun Kepada Ibu Bapa Yang Telah Meninggal

Dari Anas bin Malik r.a. katanya :

قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: ” إِنَّ الْعَبْدَ لَيَمُوْتُ وَالِدَاهُ أَوْ أَحَدُهُمَا، وَإِنَّهُ لَهُمَا لَعَاقٌّ، فَلَا يَزَالُ يَدْعُوْ لَهُمَا، وَيَسْتَغْفِرُ لَهُمَا حَتَّى يَكْتُبَهُ اللهُ بَارًّا ”

Maksudnya : “Rasulullah saw bersabda : Sungguhnya seorang
hamba yang kematian ibu bapanya atau salah seorang dari keduanya dan sungguhnya dia dulu derhaka kepada keduanya maka hendaklah sentiasa berdoa kepada kedua ibu bapanya itu dan meminta keampunan bagi keduanya sehingga Allah memasukkan dia ke dalam golongan orang yang berbuat baik dan berbakti.” (Hadith Baihaqi)

Berkata Imam Nawawi :

أما مطالبتهما له في الآخرة فلا طريق إلى إبطالها، ولكن ينبغي له بعد الندم على ذلك، أن يكثر من استغفار لهما والدعاء، وأن يتصدق عنهما إن أمكن، وأن يكرم من كانا يحبان إكرامه: من صديق لهما ونحوه، وأن يصل رحمهما، وأن يقضي دينهما، أو ما تيسر له من ذلك

artinya : “Ada pun segala tuntutan kedua orang tua kepada anak durhaka di akhirat nanti maka tidak ada jalan untuk membatalkannya. Dan tteapi sebaiknya anak yang derhaka itu kemudian dari bertaubat atas dosanya bahawa ia memperbanyakkan istighfar bagi kedua orang tuanya dan berdoa. Dan bahawa bersedekah untuk kedua orang tuanya jika mampu dan menyambung silaturrahim kawan-kawan keduanya dan membayar segala hutangnya atau apa yang mudah dilakukan.” (Kitab Fatawa Nawawi)

Kesimpulannya anak yang derhaka kepada orang tuanya dan mereka telah meninggal dunia hendaklah melakukan seperti berikut mudah-mudahan mendapat keampunan Allah dan kemaafan dari orang tuanya di akhirat nanti :

1. Selalu berdoa kepada ibu bapanya.

2. Selalu beristighfar bagi kedua ibu bapanya.

3. Melakukan amal solih supaya dapat juga pahalanya olih kedua ibu bapanya.

4. Bersedekah atau mewakafkan harta benda untuk kedua ibu bapanya.

5. Menghubung silaturrahim dengan kawan-kawan ibu bapanya dan berbuat baik kepada mereka.

6. Membayar hutang ibu bapanya jika ada.

Wallahua’lam

Sumber: Islam Itu Indah

Doa Keselamatan Keluarga Dari Dirompak Serta Doa Pagar Kawasan Rumah

DOA PAGAR KAWASAN RUMAH

Cara-caranya:

1. Hendaklah diamalkan sebanyak 7 kali setiap kali selepas solat fardhu atau sekurang-kurangnya 3 kali selama 7 hari berturut-turut.

2. Selesai amalan diatas hendaklah dibacakan di empat penjuru luar rumah sebanyak 7 kali setiap penjuru dan mengadap kiblat. Bagi rumah flat, baca dalam rumah ditiap-tiap penjuru. InsyaAllah dipelihara-Nya.

Ayat ini jika diamalkan selalu dapat mengelakkan bencana, gangguan sihir yang dihantar ke rumah dan mengelak dari niat jahat perompak.

Maksudnya:

8. Sesungguhnya Kami jadikan (kesombongan dan keengganan mereka tunduk kepada kebenaran sebagai) belenggu yang memberkas kedua tangan mereka ke batang leher mereka; (lebarnya belenggu itu) sampai (menongkatkan) dagu mereka lalu menjadilah mereka terdongak. 9. Dan Kami jadikan (sifat tamak dan gila mereka kepada harta benda dan pangkat itu sebagai) sekatan (yang menghalang mereka daripada memandang kepada keburukan dan kesingkatan masa dunia yang ada) di hadapan mereka dan sekatan (yang menghalang mereka daripada memikirkan azab yang ada) di belakang mereka (pada hari kiamat). lalu Kami tutup pandangan mereka; maka dengan itu, mereka tidak dapat melihat (jalan yang benar). (Surah Yasiin: Ayat 8 dan 9)

DOA KESELAMATAN DIJAUHKAN DARI PEROMPAK

Baca doa ini selalu selepas solat mohon dijauhkan dari sebarang musibah seperti perompak dan sebarang perkara buruk berlaku pada ahli keluarga.

Maksudnya:

“Kemudian apabila engkau dan orang-orang yang bersamamu telah berada di atas bahtera itu maka hendaklah engkau (bersyukur kepada Allah dengan) berkata: Segala puji tertentu bagi Allah yang telah menyelamatkan kami daripada orang-orang yang zalim.” (Surah Al Mukminun: Ayat 28)

Wasallam.

Sumber: www.dakwahsantai.com

10 Dalil Kenapa Lelaki Diperintahkan Solat Berjemaah Di Masjid

Lelaki Diperintahkan Solat Berjemaah

1. Allah SWT yang langsung memerintahkan dalam al-Quran agar solat berjemaah.
Allah SWT berfirman,

وَأَقِيمُوا الصَّلاَةَ وَءَاتُوا الزَّكَاةَ وَارْكَعُوا مَعَ الرَّاكِعِينَ

“Dan dirikanlah solat, tunaikanlah zakat dan rukuklah beserta orang-orang yang rukuk.” (Surah Al-Baqarah ayat 43)
Ibnul Qayyim Al-Jauziyah rahimahullah berkata,

، فلا بد لقوله { مع الراكعين } من فائدة أخرى وليست إلا فعلها مع جماعة المصلين والمعية تفيد ذلك

“Makna firman Allah “Rukuklah beserta orang-orang yang rukuk, faedahnya iaitu tidaklah dilakukan kecuali bersama jemaah yang solat dan bersama-sama.”[Ash-Shalatu wa hukmu tarikiha hal. 139-141]

2. Ketika perang berkecamuk, tetap diperintahkan solat berjemaah. Maka apalagi suasana aman dan tenteram. Dan ini perintah langsung dari Allah SWT dalam al-Quran

Allah SWT berfirman,

وَإِذَا كُنتَ فِيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاَةَ فَلْتَقُمْ طَآئِفَةُُ مِّنْهُم مَّعَكَ وَلِيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذَا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِن وَرَآئِكُمْ وَلْتَأْتِ طَآئِفَةٌ أُخْرَى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُم مَّيْلَةً وَاحِدَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَيْكُمْ إِن كَانَ بِكُمْ أَذًى مِّن مَّطَرٍ أَوْ كُنتُم مَّرْضَى أَن تَضَعُوا أَسْلِحَتَكُمْ وَخُذُوا حِذْرَكُمْ إِنَّ اللهَ أَعَدَّ لِلْكَافِرِينَ عَذَابًا مُّهِينًا

“Dan apabila kamu berada di tengah-tengah mereka (sahabatmu) lalu kamu hendak mendirikan solat bersama-sama mereka, maka hendaklah segolongan dari mereka berdiri (solat) besertamu dan menyandang senjata, kemudian apabila mereka (yang solat bersamamu) sujud (telah menyempurnakan satu rakaat), maka hendaklah mereka pindah dari belakangmu (untuk menghadapi musuh) dan hendaklah datang golongan yang kedua yang belum solat, lalu solatlah mereka denganmu.” (Surah An-Nisa’ ayat 102)

Ibnu Mundzir rahimahullah berkata,

ففي أمر الله بإقامة الجماعة في حال الخوف : دليل على أن ذلك في حال الأمن أوجب .

“Pada perintah Allah SWT untuk tetap menegakkan solat jemaah ketika takut (perang) adalah dalil bahawa solat berjemaah ketika keadaan aman lebih wajib lagi.”[Al- Ausath 4/135]

Ibnul Qayyim Al-Jauziyah rahimahullah menjelaskan,

وفي هذا دليل على أن الجماعة فرض على الأعيان إذ لم يسقطها سبحانه عن الطائفة الثانية بفعل الأولى، ولو كانت الجماعة سنة لكان أولى الأعذار بسقوطها عذر الخوف، ولو كانت فرض كفاية لسقطت بفعل الطائفة الأولى …وأنه لم يرخص لهم في تركها حال الخوف

“Ayat ini merupakan dalil yang sangat jelas bahawa solat berjemaah hukumnya fardhu ain bukan hanya sunat atau fardhu kifayah, Seandainya hukumnya sunat tentu keadaan takut dari musuh adalah uzur yang utama. Juga bukan fardhu kifayah kerana Allah menggugurkan kewajiban berjemaah atas rombongan kedua dengan telah berjemaahnya rombongan pertama… dan Allah tidak memberi keringanan bagi mereka untuk meninggalkan solat berjemaah dalam keadaan ketakutan (perang).“[Kitab Solah hal. 138, Ibnu Qayyim]

3. Orang buta yang tidak ada penuntut ke masjid tetap di perintahkan solat berjemaah ke masjid jika mendengar azan, maka bagaimana yang matanya sihat?

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu dia berkata,

أَتَى النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ رَجُلٌ أَعْمَى فَقَالَ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّهُ لَيْسَ لِي قَائِدٌ يَقُودُنِي إِلَى الْمَسْجِدِ فَسَأَلَ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ أَنْ يُرَخِّصَ لَهُ فَيُصَلِّيَ فِي بَيْتِهِ فَرَخَّصَ لَهُ فَلَمَّا وَلَّى دَعَاهُ فَقَالَ هَلْ تَسْمَعُ النِّدَاءَ بِالصَّلَاةِ قَالَ نَعَمْ قَالَ فَأَجِبْ
“Seorang buta pernah menemui Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam dan berujar, “Wahai Rasulullah, saya tidak memiliki seseorang yang akan menuntunku ke masjid.” Lalu dia meminta keringanan kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam untuk solat di rumah, maka baginda pun memberikan keringanan kepadanya. Ketika orang itu beranjak pulang, baginda kembali bertanya, “Apakah engkau mendengar panggilan solat (azan)?” Laki-laki itu menjawab, “Ia.” Baginda bersabda, “Penuhilah seruan tersebut (hadiri jemaah solat).”

[HR. Muslim no. 653]

Dalam hadis yang lain iaitu, Ibnu Ummi Maktum (ia buta matanya). Dia berkata,

يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ الْمَدِينَةَ كَثِيرَةُ الْهَوَامِّ وَالسِّبَاعِ. فَقَالَ النَّبِىُّ -صلى الله عليه وسلم- « أَتَسْمَعُ حَىَّ عَلَى الصَّلاَةِ حَىَّ عَلَى الْفَلاَحِ فَحَىَّ هَلاَ ».

“Wahai Rasulullah, di Madinah banyak sekali tanaman dan binatang buas. Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda, “Apakah kamu mendengar seruan azan hayya ‘alash solah, hayya ‘alal falah? Jika iya, penuhilah seruan azan tersebut”.”[HR. Abu Daud, Syaikh Al Albani mengatakan bahawa hadits ini sahih]

4. Wajib solat berjemaah di masjid jika mendengar azan

Sabda Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam,

مَنْ سَمِعَ النِّدَاءَ فَلَمْ يَأْتِهِ فَلَا صَلَاةَ لَهُ إِلَّا مِنْ عُذْرٍ

“Barangsiapa yang mendengar azan lalu tidak mendatanginya, maka tidak ada solat baginya, kecuali bila ada uzur.” [HR. Abu Daud dan Ibnu Majah. disahihkan oleh Syaikh al-Albani dalam Misykat al-Mashabih: 1077 dan Irwa’ al-Ghalil no. 551]

5. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam memberikan ancaman kepada laki-laki yang tidak solat berjemaah di masjid dengan membakar rumah mereka.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

إِنَّ أَثْقَلَ صَلَاةٍ عَلَى الْمُنَافِقِينَ صَلَاةُ الْعِشَاءِ وَصَلَاةُ الْفَجْرِ وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لَأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا وَلَقَدْ هَمَمْتُ أَنْ آمُرَ بِالصَّلَاةِ فَتُقَامَ ثُمَّ آمُرَ رَجُلًا فَيُصَلِّيَ بِالنَّاسِ ثُمَّ أَنْطَلِقَ مَعِي بِرِجَالٍ مَعَهُمْ حُزَمٌ مِنْ حَطَبٍ إِلَى قَوْمٍ لَا يَشْهَدُونَ الصَّلَاةَ فَأُحَرِّقَ عَلَيْهِمْ بُيُوتَهُمْ بِالنَّارِ

“Solat yang dirasakan paling berat bagi orang-orang munafik adalah solat Isya dan solat Subuh. Sekiranya mereka mengetahui keutamaannya, nescaya mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak. Sungguh aku berkeinginan untuk menyuruh seseorang sehingga solat didirikan, kemudian ku suruh seseorang mengimami manusia, lalu aku bersama beberapa orang membawa kayu bakar mendatangi suatu kaum yang tidak menghadiri solat, lantas aku bakar rumah-rumah mereka.” [HR. Al-Bukhari no. 141 dan Muslim no. 651]

Ibnu Mundzir rahimahullah berkata,

وفي اهتمامه بأن يحرق على قوم تخلفوا عن الصلاة بيوتهم أبين البيان على وجوب فرض الجماعة

“Keinginan baginda (membakar rumah) orang yang tidak ikut solat berjemaah di masjid merupakan dalil yang sangat jelas akan wajib ainnya solat berjemaah di masjid”[Al-Ausath 4/134]

6. Tidak solat berjemaah di masjid di anggap “munafik” oleh para sahabat.

Dari Abdullah bin Mas’ud radhiallahu anhu dia berkata:

وَلَقَدْ رَأَيْتُنَا وَمَا يَتَخَلَّفُ عَنْهَا إِلَّا مُنَافِقٌ مَعْلُومُ النِّفَاقِ وَلَقَدْ كَانَ الرَّجُلُ يُؤْتَى بِهِ يُهَادَى بَيْنَ الرَّجُلَيْنِ حَتَّى يُقَامَ فِي الصَّفِّ
“Menurut pendapat kami (para sahabat), tidaklah seseorang itu tidak hadir solat jemaah, melainkan dia seorang munafik yang sudah jelas kemunafikannya. Sungguh dahulu seseorang dari kami harus dipapah di antara dua orang hingga diberdirikan si saff (barisan) solat yang ada.” [HR. Muslim no. 654]

7. Solat berjemaah mendapat pahala lebih banyak.

Dalam satu riwayat 27 kali lebih banyak daripada solat bersendirian.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

صَلَاةُ الْجَمَاعَةِ أَفْضَلُ مِنْ صَلَاةِ الْفَذِّ بِسَبْعٍ وَعِشْرِينَ دَرَجَةً
“Solat berjemaah itu lebih utama daripada solat sendirian dengan 27 derajat.” [HR. Bukhari]

8. Keutamaan solat berjemaah yang banyak.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِي جَمَاعَةٍ كَانَ كَقِيَامِ نِصْفِ لَيْلَةٍ وَمَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ وَالْفَجْرَ فِي جَمَاعَةٍ كَانَ كَقِيَامِ لَيْلَةٍ

“Barang siapa solat Isya dengan berjemaah, pahalanya seperti solat setengah malam. Barang siapa solat Isya dan Subuh dengan berjemaah, pahalanya seperti solat semalam penuh.” [Fathul Bari 2/154—157]

9. Tidak solat berjemaah akan dikuasai oleh syaitan.

Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

مَا مِنْ ثَلَاثَةٍ فِي قَرْيَةٍ وَلَا بَدْوٍ لَا تُقَامُ فِيهِمْ الصَّلَاةُ إِلَّا قَدْ اسْتَحْوَذَ عَلَيْهِمْ الشَّيْطَانُ فَعَلَيْكَ بِالْجَمَاعَةِ فَإِنَّمَا يَأْكُلُ الذِّئْبُ الْقَاصِيَةَ

“Tidaklah tiga orang di suatu desa atau lembah yang tidak didirikan solat berjemaah di lingkungan mereka, melainkan syaitan telah menguasai mereka. Kerana itu tetaplah kalian (solat) berjemaah, kerana sesungguhnya serigala itu hanya akan menerkam kambing yang sendirian (jauh dari kawan-kawannya).” [HR. Abu Daud no. 547, An-Nasai no. 838, dan sanadnya dinyatakan hasan oleh An-Nawawi]

10. Amal yang pertama kali dihisab adalah solat, jika baik maka seluruh amal baik dan sebaliknya, apakah kita pilih solat yang sekadarnya saja atau meraih pahala tinggi dengan solat berjemaah?

Nabi Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda,

إِنَّ أَوَّلَ مَا يُحَاسَبُ النَّاسُ بِهِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ أَعْمَالِهِمْ الصَّلَاةُ قَالَ يَقُولُ رَبُّنَا جَلَّ وَعَزَّ لِمَلَائِكَتِهِ وَهُوَ أَعْلَمُ انْظُرُوا فِي صَلَاةِ عَبْدِي أَتَمَّهَا أَمْ نَقَصَهَا فَإِنْ كَانَتْ تَامَّةً كُتِبَتْ لَهُ تَامَّةً وَإِنْ كَانَ انْتَقَصَ مِنْهَا شَيْئًا قَالَ انْظُرُوا هَلْ لِعَبْدِي مِنْ تَطَوُّعٍ فَإِنْ كَانَ لَهُ تَطَوُّعٌ قَالَ أَتِمُّوا لِعَبْدِي فَرِيضَتَهُ مِنْ تَطَوُّعِهِ ثُمَّ تُؤْخَذُ الْأَعْمَالُ عَلَى ذَاكُمْ

“Sesungguhnya yang pertama kali akan dihisab dari amal perbuatan manusia pada hari kiamat adalah solatnya. Rabb kita Jalla Wa ‘Azza berfirman kepada para malaikat-Nya -padahal Dia lebih mengetahui, “Periksalah solat hamba-Ku, sempurnakah atau justru kurang?” Sekiranya sempurna, maka akan dituliskan baginya dengan sempurna, dan jika terdapat kekurangan maka Allah berfirman, “Periksalah lagi, apakah hamba-Ku memiliki amalan solat sunat?” Jikalau terdapat solat sunatnya, Allah berfirman, “Sempurnakanlah kekurangan yang ada pada solat wajib hamba-Ku itu dengan solat sunatnya.” Selanjutnya semua amal manusia akan dihisab dengan cara demikian.” [HR. Abu Daud no. 964, At-Tirmizi no. 413 dishahih oleh Al-Albani dalam Shahih Al-Jami’ no. 2571]

Khusus bagi yang mengaku mazhab Syafi’i (majoriti di Malaysia , Indonesia, Singapura dan Brunei), maka Imam Syafi’i mewajibkan solat berjemaah dan tidak memberi keringanan (rukshah).

Imam Asy Syafi’i rahimahullah berkata,

وأما الجماعة فلا ارخص في تركها إلا من عذر

“Adapun solat jemaah, aku tidaklah memberi keringanan bagi seorang pun untuk meninggalkannya kecuali bila ada uzur.”[Ash Shalah wa Hukmu Tarikiha hal. 107]

Sumber: Islam Itu Indah

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *